28 października obchodzimy Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów (dzień bez stresu)
Stres jest zjawiskiem biologicznym i odpowiedzią organizmu na stawiane mu wymagania – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Stres to proces, za pomocą którego czynniki środowiskowe zagrażają równowadze organizmu lub ją naruszają i za pomocą którego organizm reaguje na zagrożenie.
Rodzaje stresu – kryterium jakościowe
Eustres
Tak zwany „dobry stres” mobilizuje, dodaje siły, energii, determinacji do wykonania działania i wykrzesania z siebie energii. Dzięki bodźcom z zewnątrz jesteśmy w stanie reagować instynktownie na określone wydarzenie. Eustres motywuje, skutecznie wspomaga procesy myślowe, przyspiesza podejmowanie działania.
Stresory motywujące człowieka do wysiłku i osiągnięć życiowych – dobry stres (good stres) lub eustres (eustress)
Dystres
Epizodycznie występujący stres nie ma nic wspólnego z degradującym, wycieńczającym „złym stresem”, który sieje spustoszenie w organizmie. Przewlekle napięcie nerwowe skutecznie dezorganizuje życie. Zaburzeniu ulegają funkcje fizyczne i psychiczne. Dystres działa długofalowo, dlatego osoba zestresowana łatwo ulega kolejnym psychicznym kontuzjom, gorzej radzi sobie z problemami dnia codziennego, częściej choruje.
Stresory niosące cierpienie i dezintegrację psychiczną charakteryzowane są pojęciem zły stres (bad stress) i dystres (distress)
Somatyczne skutki stresu:
Psychologiczne skutki stresu:
Behawioralne skutki stresu:
Najbardziej typowe objawy stresu to zwykle:
Należy zaznaczyć, że mogą występować też nietypowe reakcje na stres, takie jak np.:
Sposoby na rozładowanie napięcia:
W przypadku dzieci doznających stresu zalecane jest następujące postępowanie:
W sytuacji, kiedy objawy związane z przeżytym przez dziecko stresem utrzymują się ponad miesiąc i uniemożliwiają dziecku prawidłowe codzienne funkcjonowanie warto zgłosić się po poradę do psychologa.
Zapraszam do kontaktu: Marta Grabowska-Piątkiewicz psycholog szkolny
Szanowni Rodzice, zapraszamy Państwa na wykład:
Kompetencje rodzicielskie- co to jest? Jak je rozwijać? Jaki mają wpływ na relacje z dzieckiem? Kompetencje rodzicielskie, a funkcjonowanie dziecka w środowisku rówieśniczym.
DATA: 07.11.2023r., godz. 17.00
Wykład poprowadzi:
Lidia Zawieja: pedagog, socjoterapeuta, dyplomowany psychoterapeuta, Certyfikowany Specjalista ds. pracy z przemocą. Psychoterapeutka w Poradni Psychoterapii i Psychiatrii Psychodynamicznej Relatio. wykładowca w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz terapeutka w Ośrodku Terapeutycznym Stowarzyszenia Pomocy Akson, gdzie od wielu lat prowadzi Kursy Kompetencji Rodzicielskich.
MOŻLIWE DO OSIĄGNIĘCIA KORZYŚCI DLA RODZICÓW:
MOŻLIWE DO OSIĄGNIĘCIA KORZYŚCI DLA DZIECKA- DZIĘKI WSPARCIU RODZICÓW:
Serdecznie zapraszamy i zachęcamy wszystkich Państwa do udziału w wydarzeniu.
*Chęć udziału prosimy zgłaszać poprzez wiadomość w dzienniku elektronicznym do pedagoga szkolnego- Angelika Leoniak.
Rok szkolny rozpoczęliśmy zajęciami w ramach ogólnopolskiej akcji organizowanej przez fundację Pani Ewy Naworol My nie gryziemy. Dzieci uczestniczyły w warsztatach z dogoterapii, które odbyły się w zaparkowanej na szkolnym placu okazałej ciężarówce. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej i klas szóstych mogli poznać zachowania psów zarówno w teorii, jak i w praktyce, wydając odpowiednie komendy specjalnie w tym celu wyszkolonym psom.
Zajęcia zapoznały dzieci z zasadami bezpiecznej i odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami. Warsztaty bardzo się wszystkim podobały.
W Galerii znajdują się zdjęcia: My nie gryziemy
"Każdy inny - wszyscy równi"
W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 1a przystąpili do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego "Każdy inny - wszyscy równi". Zadania projektowe będą realizowane w różnorodnych formach. Celem jest rozwijanie empatii, likwidowanie uprzedzeń oraz uwrażliwienie na potrzeby uczniów w tym niepełnosprawnych.