^Powrót do góry
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Kalendarz

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Brak wydarzeń w kalendarzu
Maj 2056
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

BIP

XIV GMINNY KONKURS INFORMATYCZNY

Dnia 22 maja 2025 r. nasza szkoła zorganizowała XIV Gminny Konkurs Informatyczny. Do rywalizacji zaprosiliśmy wszystkie szkoły podstawowe z terenu naszej gminy. Każdą ze szkół mogło reprezentować troje uczniów. 

       Pierwsza część konkursu polegała na rozwiązaniu testu z wiedzy informatycznej, druga na zastosowaniu tej wiedzy w praktyce.

       Wyniki rywalizacji:

·      I m. – Jakub Kowalik (PSP nr 3 Jelcz-Laskowice),

·      II m. – Oskar Jasnos (PSP Minkowice),

·      III m. – Adam Skuriat (PSP nr 2 Jelcz-Laskowice).

W sumie w konkursie wzięło udział 14 zawodników. Naszą szkołę reprezentowali: Mikołaj Bialik, Szymon Papuga i Wojciech Łuków. Wszyscy uczniowie otrzymali słodki poczęstunek, dyplom oraz nagrodę pocieszenia.

       Za trzy pierwsze miejsca uczniowie kolejno otrzymali głośnik imprezowy, zegarek i słuchawki. Również nauczyciele (opiekunowie uczniów z poszczególnych szkół) za przygotowanie swoich uczniów i za pracę w komisji konkursowej otrzymali podziękowania.

Gratulujemy wszystkim zawodnikom i już dziś zapraszamy do udziału w konkursie w przyszłym roku szkolnym.

informatycznykonkurs14

 

EKO-SZKOŁA - plakaty

Chętni uczniowie klas VIII wykonali ulotki promujące tereny zielone znajdujące się w Jelczu-Laskowicach i jego okolicach. Zwrócili uwagę na zwierzęta i rośliny występujące na wybranym przez siebie terenie a także przedstawili zalety odwiedzenia danego miejsca. Było to już nasze ostatnie działanie wykonane w ramach projektu "EKO-SZKOŁA".

Bardzo dziękuję wszystkim uczniom za zaangażowanie i udział w projekcie. Mam nadzieję, że uda nam się zdobyć tytuł "EKO-SZKOŁY".

Koordynator projektu

Anna Górska

IMG 20250527 103019eko333eko444eko444

KONKURS THE BIG CHALLENGE

KONKURS THE BIG CHALLENGE

03 kwietnia 2025 uczniowie naszej szkoły po raz drugi wzięli udział w Europejskim konkursie języka angielskiego „The Big Challenge”.
Konkurs miał formę online i składał się z 55 pytań, na których rozwiązanie uczniowie mieli 45 minut. Test składał się z dwóch części: rozumienia ze słuchu oraz tekstów pisanych. Pytania konkursowe obejmowały treści z zakresu słownictwa, gramatyki, rozumienia ze słuchu, wymowy, oraz ogólnej znajomości historii i kultury krajów anglojęzycznych.
Do konkursu przystąpiło 39 uczniów na 3 poziomach zaawansowania (klasa IV,V – poziom 1, VI – poziom 2, klasa VII – poziom 3, klasa VIII – poziom 4). Każdy z uczestników otrzymał certyfikat oraz ocenę z języka angielskiego. Wręczenie dyplomów i nagród dla zwycięzców (pierwsze 3 miejsca na każdym poziomie) będzie miało miejsce podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego.
Na każdym z poziomów średni wynik naszych uczniów przekraczał średnią zarówno województwa jak i kraju – z czego jesteśmy szczególnie dumni.
Uczniowie, którzy uzyskali najwyższe wyniki na swoich poziomach to:

Poziom I: Pierwsze miejsce – Ula Ciemniecka (V b), drugie miejsce – Piotr Lewicki (V a), trzecie miejsce – Maciej Struzik (IV a)

Poziom II: Pierwsze miejsce – Zbyszek Brzostowski (VI c), drugie miejsce – Adam Szczerbacz (VI b), trzecie miejsce – Miłosz Hojka (VI b)

Poziom III: Pierwsze miejsce – Emilia Przybyłek (VII a)

Poziom IV: Pierwsze miejsce – Oliwia Stępień (VIII a), drugie miejsca – Dorota Starczewska (VIII b), trzecie miejsce – Wojtek Łuków (VIII b)


Dziękujemy i gratulujemy wszystkim uczestnikom tegorocznej edycji The Big Challenge! Zapraszamy za rok!
Koordynator konkursu, Małgorzata Lewicka

1000045657

Światowy Dzień bez Tytoniu

Światowy Dzień bez Tytoniu

papierosy

 

Corocznie, począwszy od 1987 roku 31 maja obchodzimy  Światowy Dzień bez Tytoniu. Dzień ten został ustanowiony przez WHO ze względu na rosnącą liczbę osób uzależnionych i pacjentów ze schorzeniami wywoływanymi przez palenie papierosów - głównie nowotworami płuc, przełyku, krtani, gardła czy trzustki. Ta coroczna uroczystość informuje opinię publiczną o zagrożeniach związanych z używaniem tytoniu oraz o tym, co ludzie na całym świecie mogą zrobić, aby chronić zdrowie swoje oraz przyszłych pokoleń.

31 maja 2025 r. obchodzony będzie Światowy Dzień Bez Tytoniu, którego celem jest zwrócenie uwagi na globalną epidemię palenia tytoniu oraz promowanie działań mających na celu ograniczenie używania tytoniu i produktów nikotynowych.

Tegoroczne hasło kampanii WHO brzmi: „Unmasking the appeal: exposing industry tactics on tobacco and nicotine products” (pol. „Zdemaskować atrakcyjność: ujawnienie taktyk przemysłu tytoniowego i nikotynowego”).

Kampania koncentruje się na ujawnieniu strategii stosowanych przez przemysł tytoniowy  i nikotynowy w celu uczynienia swoich szkodliwych produktów atrakcyjnymi, szczególnie dla dzieci i młodzieży.

Obejmują one m.in.:

  • dodawanie smaków i substancji poprawiających smak oraz maskujących szkodliwość produktów,
  • atrakcyjne opakowania i design przyciągające uwagę młodych konsumentów,
  • marketing cyfrowy wykorzystujący media społecznościowe i influencerów  do promowania produktów.

Czynne i bierne palenie

Według WHO tytoń zabija rocznie ponad 8 milionów ludzi. Ponad 7 milionów z tych zgonów jest wynikiem bezpośredniego palenia tytoniu, a około 1,2 miliona jest wynikiem biernego palenia. Dym nikotynowy zawiera ponad 7 tys. związków chemicznych. Palący papierosy wdycha  smołę, radioaktywny polon, nikiel, cyjanowodór, formaldehyd, amoniak oraz tlenek węgla, który tworząc z hemoglobiną kompleks zwany karboksyhemoglobiną sprawia, że krew staje się gorzej natleniona.

Palenie bierne także stanowi bardzo poważny problem, ponieważ jest również rakotwórcze. Dym unoszący się z żarzącej się końcówki papierosa jest czterokrotnie bardziej toksyczny niż ten, którym zaciąga się palacz, a w zadymionym pomieszczeniu osoba niepaląca wdycha trzy razy więcej tlenku węgla niż podczas aktywnego palenia papierosów.

Dym papierosowy ma również bardzo niekorzystny wpływ na urodę. Dermatolodzy mówią wręcz o "tytoniowej twarzy". Skóra jest niedotleniona, z czasem cera staje się coraz bledsza i bardziej poszarzała. Dzieje się tak, gdyż zapalenie papierosa powoduje skurcz naczyń krwionośnych skóry utrzymujący się do 90 minut.

Zagrożenia związane z e-papierosami

Od kilku lat część intensywnych palaczy oraz coraz więcej młodzieży sięga po e-papierosy. E-papieros to inaczej elektroniczny system dostarczający nikotynę. Jest to urządzenie elektroniczne, które podgrzewa specjalną ciecz i wytwarza aerozol lub mieszankę małych cząsteczek w powietrzu. E-papieros, zwłaszcza dla młodzieży wygląda atrakcyjnie, więc osłabia to negatywne przekonania na temat wpływu e-papierosów na zdrowie. Niektóre e-papierosy wyglądają jak zwykle papierosy, cygara lub fajki. Inne wyglądają jak pamięć USB, długopisy i inne przedmioty codziennego użytku.

Badania oceniające długofalowe skutki zdrowotne używania e-papierosów nadal trwają. Niemniej jednak bezpośrednio po użyciu e-papierosów zaobserwowano m. in.: podrażnienie górnych i dolnych dróg oddechowych, zapalenie oskrzeli, kaszel, skurcze i drżenie mięśni, podrażnienie oczu, zmniejszenie wydajności układu odpornościowego czy zwiększone ryzyko wystąpienia zapalenia płuc. 

Rzucanie palenie

Na zaprzestanie palenia nigdy nie jest za późno. Osoby uzależnione od tytoniu po pomoc mogą zgłosić się do lekarza rodzinnego lub specjalistycznych poradni. Możliwość uzyskania nieodpłatnej pomocy osobom palącym lub poszukującym pomocy dla swoich bliskich oferuje również Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym działająca pod numerami: 801 108 108.

paiperosy1

REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA2024/2025

Rekrutacja uzupełniająca na wolne miejsca do klasy pierwszej prowadzona będzie w sposób tradycyjny, poprzez składanie wypełnienie i złożenie wniosków papierowych w sekretariacie szkoły.

Zarządzenie Burmistrza w sprawie rekrutacji, zawierające informację o terminach: Zarządzenie Burmistrza

 

Grant na zakup materiałów cyfrowych

Gmina Jelcz-Laskowice - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Jelczu-Laskowicach otrzymała grant na zakup cyfrowych materiałów dydaktycznych w ramach przedsięwzięcia „Liderki i liderzy przedszkolnej edukacji cyfrowej” finansowanego ze środków UE - Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, ramach Krajowego Planu Odbudowy - Reforma: C2.1: Zwiększenie skali zastosowań rozwiązań cyfrowych w sferze publicznej, gospodarce i społeczeństwie, Inwestycja C2.1.3: E-kompetencje.

liderki i liderzy przedszkolnej edukacji cyfrowej logotypy

„EKO-SZKOŁA” - cd3.

Oto kilka kolejnych zadań zrealizowanych w ramach projektu „EKO-SZKOŁA”:

- W kwietniu uczniowie klasy 6b wykonali w parach symboliczne plakaty promujące przeciwdziałanie zmianom klimatu. Ich zadanie polegało na wymyśleniu hasła pasującego to tematu i wykonanie symbolicznego rysunku. Po wykonaniu zadania uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że wykonując codzienne czynności możemy przeciwdziałać zmianom klimatu. Wystarczy przecież tak niewiele…..

- Klasa 6b i 6c uczestniczyła 8 kwietnia br. w warsztatach pt. „Ekologiczne środki transportu” dofinansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu (w ramach projektu „EKOMISJA 2.0”) Zajęcia rozpoczęły się od pogadanki dotyczącej transportu zrównoważonego, sposobów pozyskiwania do niego energii. Poruszony został również temat dotyczący odnawialnych źródeł energii. Uczniowie dowiedzieli się o korzyściach korzystania z parkingów Park&Ride. W drugiej części warsztatów uczniowie zagrali w grę planszową „Wrocław”, która sprawdzała ich wiedzę na temat: transportu, odnawialnych źródeł energii i nie tylko. Uczniowie mieli za zadanie opisać swój wymarzony przystanek oraz rozwiązywali łatwe zadania matematyczne związane oczywiście z tematem warsztatów.

- 16.04.2025r. uczniowie klasy 4a i 4b wzięli udział w warsztatach pt. „Bioróżnorodność – bo więcej znaczy lepiej” zorganizowanych w Żywym Muzeum w Domu Ostatniego Laboranta w Karpaczu. Podczas zajęć dowiedzieli się co to jest bioróżnorodność, ustalali wspólnie przyczyny wymierania gatunków oraz sposoby zapobiegania tego zjawiska. Ponad to poznali rośliny występujące w Sudetach, Karkonoszach, objęte ochroną a także rośliny trujące oraz praktyczne wykorzystanie niebezpiecznych substancji. Z ogromną ciekawością słuchali historii ziołolecznictwa w rejonie Karkonoszy i Gór Izerskich. Pod koniec warsztatów wykonali pamiątkowe obrazy z suchych liści, gałązek i barwionego chrobotka. Po zajęciach w Żywym Muzeum uczniowie uczestniczyli w grze terenowej, podczas której mieli okazję zobaczyć będące pod ochroną jaszczurkę zwinkę i żabę wodną.

- W dniu 25.04.2025 r. z okazji DNIA ZIEMI odbył się w naszej szkole konkurs, w którym wzięły udział 3-osobowe drużyny z klas IV-VI. Uczniowie musieli wykazać się znajomością Parków Narodowych (m.in. symbole, położenie na mapie), rozpoznawali gatunki zagrożone roślin i zwierząt występujące w Polsce, podpisywali na mapie najważniejsze rzeki i morza a także musieli rozpoznać po zapachu i wyglądzie wybrane przyprawy i olejki zapachowe. Aby umilić czas uczestnikom, szkolny zespół wraz z Panią Elą (nauczycielem muzyki) zaśpiewał piosenki: „Chodź pomaluj mój świat” oraz „Pięknie żyć”. Poziom wiedzy uczniów był niezwykle wyrównany. O zwycięstwie zadecydowała dogrywka. Bardzo serdecznie dziękujemy uczestnikom i gratulujemy wygranym.

- 5 maja br. Podczas godziny wychowawczej uczniowie klasy 4a zagłębili temat „Odnawialnych źródeł energii”. Obejrzany na początku lekcji film był początkiem dyskusji na temat różnych źródeł energii, korzyści i zagrożeń wynikających z ich korzystania. Po intensywnej burzy mózgów uczniowie rozwiązywali interaktywne quizy. Pod koniec czekało na nich przyjemne, choć wymagające skupienia i szybkości zadanie – wykreślanka😊, w której ukryły się słowa związane z odnawialnymi źródłami energii.

Zdjęcia znajdują się w Galerii 2024/2025: Eko-Szkoła3

Copyright © 2013. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Jelczu-Laskowicach Rights Reserved.