^Powrót do góry
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Kalendarz

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Brak wydarzeń w kalendarzu
Styczeń 2063
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

BIP

Światowy Dzień bez Tytoniu

Światowy Dzień bez Tytoniu

papierosy

 

Corocznie, począwszy od 1987 roku 31 maja obchodzimy  Światowy Dzień bez Tytoniu. Dzień ten został ustanowiony przez WHO ze względu na rosnącą liczbę osób uzależnionych i pacjentów ze schorzeniami wywoływanymi przez palenie papierosów - głównie nowotworami płuc, przełyku, krtani, gardła czy trzustki. Ta coroczna uroczystość informuje opinię publiczną o zagrożeniach związanych z używaniem tytoniu oraz o tym, co ludzie na całym świecie mogą zrobić, aby chronić zdrowie swoje oraz przyszłych pokoleń.

31 maja 2025 r. obchodzony będzie Światowy Dzień Bez Tytoniu, którego celem jest zwrócenie uwagi na globalną epidemię palenia tytoniu oraz promowanie działań mających na celu ograniczenie używania tytoniu i produktów nikotynowych.

Tegoroczne hasło kampanii WHO brzmi: „Unmasking the appeal: exposing industry tactics on tobacco and nicotine products” (pol. „Zdemaskować atrakcyjność: ujawnienie taktyk przemysłu tytoniowego i nikotynowego”).

Kampania koncentruje się na ujawnieniu strategii stosowanych przez przemysł tytoniowy  i nikotynowy w celu uczynienia swoich szkodliwych produktów atrakcyjnymi, szczególnie dla dzieci i młodzieży.

Obejmują one m.in.:

  • dodawanie smaków i substancji poprawiających smak oraz maskujących szkodliwość produktów,
  • atrakcyjne opakowania i design przyciągające uwagę młodych konsumentów,
  • marketing cyfrowy wykorzystujący media społecznościowe i influencerów  do promowania produktów.

Czynne i bierne palenie

Według WHO tytoń zabija rocznie ponad 8 milionów ludzi. Ponad 7 milionów z tych zgonów jest wynikiem bezpośredniego palenia tytoniu, a około 1,2 miliona jest wynikiem biernego palenia. Dym nikotynowy zawiera ponad 7 tys. związków chemicznych. Palący papierosy wdycha  smołę, radioaktywny polon, nikiel, cyjanowodór, formaldehyd, amoniak oraz tlenek węgla, który tworząc z hemoglobiną kompleks zwany karboksyhemoglobiną sprawia, że krew staje się gorzej natleniona.

Palenie bierne także stanowi bardzo poważny problem, ponieważ jest również rakotwórcze. Dym unoszący się z żarzącej się końcówki papierosa jest czterokrotnie bardziej toksyczny niż ten, którym zaciąga się palacz, a w zadymionym pomieszczeniu osoba niepaląca wdycha trzy razy więcej tlenku węgla niż podczas aktywnego palenia papierosów.

Dym papierosowy ma również bardzo niekorzystny wpływ na urodę. Dermatolodzy mówią wręcz o "tytoniowej twarzy". Skóra jest niedotleniona, z czasem cera staje się coraz bledsza i bardziej poszarzała. Dzieje się tak, gdyż zapalenie papierosa powoduje skurcz naczyń krwionośnych skóry utrzymujący się do 90 minut.

Zagrożenia związane z e-papierosami

Od kilku lat część intensywnych palaczy oraz coraz więcej młodzieży sięga po e-papierosy. E-papieros to inaczej elektroniczny system dostarczający nikotynę. Jest to urządzenie elektroniczne, które podgrzewa specjalną ciecz i wytwarza aerozol lub mieszankę małych cząsteczek w powietrzu. E-papieros, zwłaszcza dla młodzieży wygląda atrakcyjnie, więc osłabia to negatywne przekonania na temat wpływu e-papierosów na zdrowie. Niektóre e-papierosy wyglądają jak zwykle papierosy, cygara lub fajki. Inne wyglądają jak pamięć USB, długopisy i inne przedmioty codziennego użytku.

Badania oceniające długofalowe skutki zdrowotne używania e-papierosów nadal trwają. Niemniej jednak bezpośrednio po użyciu e-papierosów zaobserwowano m. in.: podrażnienie górnych i dolnych dróg oddechowych, zapalenie oskrzeli, kaszel, skurcze i drżenie mięśni, podrażnienie oczu, zmniejszenie wydajności układu odpornościowego czy zwiększone ryzyko wystąpienia zapalenia płuc. 

Rzucanie palenie

Na zaprzestanie palenia nigdy nie jest za późno. Osoby uzależnione od tytoniu po pomoc mogą zgłosić się do lekarza rodzinnego lub specjalistycznych poradni. Możliwość uzyskania nieodpłatnej pomocy osobom palącym lub poszukującym pomocy dla swoich bliskich oferuje również Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym działająca pod numerami: 801 108 108.

paiperosy1

REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA2024/2025

Rekrutacja uzupełniająca na wolne miejsca do klasy pierwszej prowadzona będzie w sposób tradycyjny, poprzez składanie wypełnienie i złożenie wniosków papierowych w sekretariacie szkoły.

Zarządzenie Burmistrza w sprawie rekrutacji, zawierające informację o terminach: Zarządzenie Burmistrza

 

Grant na zakup materiałów cyfrowych

Gmina Jelcz-Laskowice - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Jelczu-Laskowicach otrzymała grant na zakup cyfrowych materiałów dydaktycznych w ramach przedsięwzięcia „Liderki i liderzy przedszkolnej edukacji cyfrowej” finansowanego ze środków UE - Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, ramach Krajowego Planu Odbudowy - Reforma: C2.1: Zwiększenie skali zastosowań rozwiązań cyfrowych w sferze publicznej, gospodarce i społeczeństwie, Inwestycja C2.1.3: E-kompetencje.

liderki i liderzy przedszkolnej edukacji cyfrowej logotypy

„EKO-SZKOŁA” - cd3.

Oto kilka kolejnych zadań zrealizowanych w ramach projektu „EKO-SZKOŁA”:

- W kwietniu uczniowie klasy 6b wykonali w parach symboliczne plakaty promujące przeciwdziałanie zmianom klimatu. Ich zadanie polegało na wymyśleniu hasła pasującego to tematu i wykonanie symbolicznego rysunku. Po wykonaniu zadania uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że wykonując codzienne czynności możemy przeciwdziałać zmianom klimatu. Wystarczy przecież tak niewiele…..

- Klasa 6b i 6c uczestniczyła 8 kwietnia br. w warsztatach pt. „Ekologiczne środki transportu” dofinansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu (w ramach projektu „EKOMISJA 2.0”) Zajęcia rozpoczęły się od pogadanki dotyczącej transportu zrównoważonego, sposobów pozyskiwania do niego energii. Poruszony został również temat dotyczący odnawialnych źródeł energii. Uczniowie dowiedzieli się o korzyściach korzystania z parkingów Park&Ride. W drugiej części warsztatów uczniowie zagrali w grę planszową „Wrocław”, która sprawdzała ich wiedzę na temat: transportu, odnawialnych źródeł energii i nie tylko. Uczniowie mieli za zadanie opisać swój wymarzony przystanek oraz rozwiązywali łatwe zadania matematyczne związane oczywiście z tematem warsztatów.

- 16.04.2025r. uczniowie klasy 4a i 4b wzięli udział w warsztatach pt. „Bioróżnorodność – bo więcej znaczy lepiej” zorganizowanych w Żywym Muzeum w Domu Ostatniego Laboranta w Karpaczu. Podczas zajęć dowiedzieli się co to jest bioróżnorodność, ustalali wspólnie przyczyny wymierania gatunków oraz sposoby zapobiegania tego zjawiska. Ponad to poznali rośliny występujące w Sudetach, Karkonoszach, objęte ochroną a także rośliny trujące oraz praktyczne wykorzystanie niebezpiecznych substancji. Z ogromną ciekawością słuchali historii ziołolecznictwa w rejonie Karkonoszy i Gór Izerskich. Pod koniec warsztatów wykonali pamiątkowe obrazy z suchych liści, gałązek i barwionego chrobotka. Po zajęciach w Żywym Muzeum uczniowie uczestniczyli w grze terenowej, podczas której mieli okazję zobaczyć będące pod ochroną jaszczurkę zwinkę i żabę wodną.

- W dniu 25.04.2025 r. z okazji DNIA ZIEMI odbył się w naszej szkole konkurs, w którym wzięły udział 3-osobowe drużyny z klas IV-VI. Uczniowie musieli wykazać się znajomością Parków Narodowych (m.in. symbole, położenie na mapie), rozpoznawali gatunki zagrożone roślin i zwierząt występujące w Polsce, podpisywali na mapie najważniejsze rzeki i morza a także musieli rozpoznać po zapachu i wyglądzie wybrane przyprawy i olejki zapachowe. Aby umilić czas uczestnikom, szkolny zespół wraz z Panią Elą (nauczycielem muzyki) zaśpiewał piosenki: „Chodź pomaluj mój świat” oraz „Pięknie żyć”. Poziom wiedzy uczniów był niezwykle wyrównany. O zwycięstwie zadecydowała dogrywka. Bardzo serdecznie dziękujemy uczestnikom i gratulujemy wygranym.

- 5 maja br. Podczas godziny wychowawczej uczniowie klasy 4a zagłębili temat „Odnawialnych źródeł energii”. Obejrzany na początku lekcji film był początkiem dyskusji na temat różnych źródeł energii, korzyści i zagrożeń wynikających z ich korzystania. Po intensywnej burzy mózgów uczniowie rozwiązywali interaktywne quizy. Pod koniec czekało na nich przyjemne, choć wymagające skupienia i szybkości zadanie – wykreślanka😊, w której ukryły się słowa związane z odnawialnymi źródłami energii.

Zdjęcia znajdują się w Galerii 2024/2025: Eko-Szkoła3

Rocznica Konstytucji 3 Maja

Po raz pierwszy w naszej szkole odbył się konkurs o tematyce świąt majowych z okazji rocznicy uchwalenia pierwszej w Europie i drugiej na świecie konstytucji. Pytania dotyczyły symboli narodowych, historii, patriotyzmu, Święta Pracy, Dnia Flagi oraz Konstytucji 3 Maja.

W konkursie wzięli udział uczniowie klas od czwartej do ósmej. Wszyscy wykazali się ogromną wiedzą na temat świąt majowych.

Najlepsze wyniki uzyskali:

·   w kategorii klas 4-6:

I miejsce – Szymon Grzesik 6a

II miejsce – Marcel Mądrowski 6a

III miejsce – Stanisław Jankowski 6c

·   w kategorii klas 7-8:

I miejsce – Grzegorz Tasarz 8b

II miejsce – Adam Tomala 7a

III miejsce – Eliza Bielecka 7a

Gratulujemy !
 
1746473566978

Niebieskie igrzyska - cd.2

Końcówka kwietnia 2025 roku obfitowała przede wszystkim w zajęcia sportowa, które stanowiły ostatni, podsumowujący etap zajęć w ramach Niebieskich IgrzyskDzieci z grup zerowych oraz uczniowie klas 2a, 2b, 3a, 3b, 4b oraz 6c przekonali się, że każdy może być sportowcem na miarę swoich możliwości, każdy może się ruszać i zarazem dobrze bawić. Zajęcia miały różną formę – część odbyła się na małej bądź dużej Sali gimnastycznej, niektóre na boisku szkolnym a jeszcze inne na basenie. Wszystkie były ważne i owocne.  

Żadna niepełnosprawność nie jest przeszkodą na drodze do integracji ze społeczeństwem ani do bycia radosnym.

Zdjęcia znajdują się w Galerii 2024/2025: Niebieskie igrzyska2
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Niebieskich Igrzysk - część edukacyjna....

W minionym tygodniu kolejne klasy przystąpiły do realizacji zajęć w ramach Niebieskich Igrzysk. Uczniowie klas 1A, 1B, 3A, 4A, 4B oraz 6C sprawdzali jakie trudności spotykają osoby z niepełnosprawnościami na swojej codziennej drodze. Dzieci wzbogacały swoją wiedzę teoretyczną na temat różnych niepełnosprawności, w tym Autyzmu, a także na własnej skórze mogły się przekonać o ile łatwiej i bardziej komfortowo funkcjonuje się w społeczeństwie i systemie edukacji mając wsparcie i akceptację innych osób. Podsumowaniem części edukacyjnej było w każdej klasie radosne odśpiewanie hymnu Niebieskich Igrzysk.

 Zdjęcia znajdują się w Galerii 2024/2025: Niebieskie igrzyska1

Copyright © 2013. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Jelczu-Laskowicach Rights Reserved.